tiistai 25. tammikuuta 2011

Kurssipäiväkirjan ensimmäinen osa

Tässä ensimmäinen osa Sosiaalisen webin kurssille tehtävästä luentopäiväkirjasta.

Ensimmäisellä kerralla kävimme läpi blogeja ja wikejä ja niiden käyttöä. Blogit ovat minulle hyvin tuttuja niin lukemisen kuin kirjoittamisenkin kannalta. Vanhemman blogger-profiilini (jota en kuitenkaan tällä kurssilla käytä) mukaan olen liittynyt jäseneksi kesäkuussa 2006. Siitä asti siis olen tehnyt kokeiluja blogien parissa. Vuoden 2010 alussa siirryin kuitenkin uuteen alustaan, Wordpressiin, ja siitä lähtien olen bloggaillut omalla verkkotunnuksella ja palvelintilalla sieltä käsin.

Bloggerin kokeilu ei siis minulle tuonut mitään uutta tällä kertaa, mutta oli ihan hauska katsoa, mihin suuntaan blogin ulkoasun muokkaamista oli siellä kehitetty. Mutta edelleen tykkään Wordpressistä enemmän.

Omasta mielestäni blogit ovat tällä hetkellä kovasti in nettimaailmassa ja vähän ihmetyttää, kuinka pitkälle kehitys voi oikein jatkua. Melkein jokaisella verkossa näkyvällä yrityksellä on jonkinnäköinen vaikka sitten väkisit kyhätty blogiviritelmä, eivätkä kaikki niistä kyllä todellakaan ole mitään erityisen laadukkaita. Esimerkiksi luennolla esitelty Finnairin blogi on mielestäni ihan kauhea. Tai sitten se olen vain minä joka karsastan tuollaista mainontaa.

Wiki-alusta oli uudempi juttu minulle kuin blogien kirjoittaminen. Käyttö vaikutti kuitenkin melko yksinkertaiselta kun blogien tekstimuokkainta osaa jo käyttää. Itse olen wikejä käyttänyt pääasiassa lukijan roolissa, eikä osallistuminen ole tuntunut erityisen kiinnostavalta mahdollisuudelta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti